De reis, Aankomst, Bocas del Toro - Reisverslag uit Bocas del Toro, Panama van Loes Brouwer - WaarBenJij.nu De reis, Aankomst, Bocas del Toro - Reisverslag uit Bocas del Toro, Panama van Loes Brouwer - WaarBenJij.nu

De reis, Aankomst, Bocas del Toro

Door: Loes Brouwer

Blijf op de hoogte en volg Loes

04 Maart 2014 | Panama, Bocas del Toro


¡Hola!

Wat duurde het een eeuwigheid om hier te komen maar het is wel de moeite waard want het is hier echt prachtig. Donderdag ben ik om 05:00 uur uit huis vertrokken met mn ouders richting schiphol. Daar om 06:00 uur aangekomen wou ik inchecken maar dat moest ik zelfs doen bij zn pc ipv bij de balie ( waarvoor zitten die mensen daar anders achter). Na dat ik ingecheckt was moest ik naar de gate gelopen en daar nog 2 uur moeten wachten. Dus toen ben ik maar naar xpress spa gegaan voor een massage om de tijd door te komen. Wat ik beter niet had kunnen doen mijn schouders bleken erg vast te zitten en de knoppen er uithalen deed erg pijn. (nog 3 dagen spierpijn van gehad.) Daarna boorden om 09:15 uur vertrok het vliegtuig, ik zat naast een meisje maar haar vídeo scherm werkte niet dus mocht zij ergens anders zitten waardoor ik lekker veel ruimte had. Wat films gekeken en wat geslapen en gegeten te hebben was het naar 8,5 uur tijd voor de landing. Waarbij mn maag inhoud graag naar buiten wou maar daarna was ik wel wat opgelucht.

Op New ark aangekomen 12:00 uur Amerikaanse tijd mn tas opgehaald door de scan gegaan en weer soort van ingecheckt. Daar had ik nog 5,5 uur om de airport te verkennen voordat de vlucht naar San José vertrok. Eenmaal in het vliegtuig hebben we nog een half uur op de airport gestaan we konden niet vertrekken want er stond een ander vliegtuig in de weg en het video systeem deed moeilijk. Wel had ik 3 stoelen voor mezelf dus nog wat kunnen slapen.

Na 5,5 uur vliegen 22:15 uur in San José aangekomen weer door allerlei checks heen wou ik een simkaart kopen voordat ik mn bagage ophaalde maar dat duurde een eeuwigheid dus toen moest ik nog tussen de rij weg rennen om mn bagage op te halen want die hadden mannetjes van de airport net van de bagageband gehaald. Gelukkig mocht ik mn plekje in de rij weer terug van de vrouw achter me. Ik zat ondertussen 1000 doden te sterven want ik zou opgehaald worden van de airport om een bepaapde tijd maar die was al voorbij. Gelukkig was het busje nog niet weg en kon ik nog mee. Bij de hostel aangekomen was er net een groep voormij aan het inchecken waardoor ik uit eindelijk om 00:15 in mijn kamer was.

Vrijdag zonder ontbijt vertrokken om 06:00 uur werdt ik opgehaald met een shuttlebus onderweg hebben we nog 2 x 2 meiden uit Amerika opgepikt die ook naar Bocas del Toro gingen. Toen we rond 11:30 uur ergens stopten om te lunchen was ik erg blij. Na de lunch vertrokken we in een ander busje richting de grens van Costa Rica naar Panama. Daar allerlei formulieren invullen waarbij ik mijn zo goed geordende papieren nodig had. Die daar op een of andere vreemde wijzen (vast mijn handigheid) compleet een chaos waren geworden. Nadat die papieren waren goed gekeurd moesten we de oude houten brug die als treinspoor diende overlopen met onze tassen. Terwijl iedereen een backpack van een paar kilo bij zich had leek ik wel een pakezel met mijn 2 tassen samen een gewicht van zn 23kg.

Aan de overkant aangekomen een stempel halen en nog naar een ander kantoortje weer papieren laten zien. Om weer in een busje te stappen die ons naar de boot bracht daar gewacht te hebben en alle spullen weer overgeladen te hebben. Vertrokken we wild varend richting Bocas del Toro. Daar aangekomen ben ik met mn tassen opzoek gegaan naar mn school en om 17:00 uur ingecheckt. Waar bleek dat de lessen maandag pas starten ipv zaterdag dus ik had nog lekker een paar dagen om bij te komen. Op de school geprobeerd om de b&b te bereiken waar ik zou verblijven dit lukte niet na een uurtje in de hangmat te hebben gewacht. Kwam een Nederlandse vrouw van de school naar me toe om te vragen of ze me kon helpen aangezien het haar collega niet lukte. Bleek dat de b&b om de hoek was. Savonds heb ik met de meiden uit het busje afgesproken bij La Iguana een club aan het water met livemuziek en achter een ruimte waar je buiten aan/in het water kan chillen heel relaxed!

Hostall 4hermanas de b&b waar ik verblijf is een houten huisje op/aan het water. Op mijn kamer heb ik 2 eenpersoonsbedden een eigen wc en douce. Die volgens Esther de eigenaresse koud is maar ik vind hem heerlijk! (Vroeger is SU waren de douches koud.) Sochtens krijg ik op de veranda aan het water een ontbijtje. Wat bestaat uit vers fruit ananas of watermeloen, toast of bolletjes, een ommetje of worstjes, een kopje thee en je gelooft het nooit de pot peterpan pindakaas stond ook op tafel.

De laatste dagen ben ik het eiland een beetje te voet gaan verkennen. Het blijkt echt een backpackers paradijs en partyeiland te zijn. Ik heb Amerikanen, Canadezen, Tico's, Nederlanders, Belgen, Duiters, Fransen, IJslanders ontmoet.
Tijdens het wandelen ben ik een Franse dame tegen gekomen die me het eiland heeft laten zien. ( ja er bestaat Fransen die het niet erg vinden om engels te spreken) Savonds is er de afgelopen dagen een carnavals optocht bestaand uit verkleden duivels die de kinderen bang maken, verschillende bandjes, een parade van een aantal taxitrucks waar versierde vrouwen in staan en overal komt er muziek vandaan en staan kraampjes met heerlijk eten en verse smooties. Ook is er een soort braderie al 3 dagen waar de Panameese driehonderdduizend verschillende armbandjes, kettingen, sleutelhangers, portemonnees en tassen verkopen. (net zo als de 'indianen' die bij ons op de braderie staan alleen dan zonder dikke vesten).

Spaanse Les
Van morgen heb ik mn eerste Spaanse lessen gehad. Ik zit in een groepje met 2 jongens en 3 meiden uit IJsland en een half Nederlands half Zwitsers meisje.
We hebben getallen geoefend, het alfabet, hoe te groeten en een gesprekje aan te knopen. Waar we naar veel oefen de in school andere studenten aan moesten spreken en vragen stellen wel lastig. De lerares is heel aardig en geeft leuk les en spreek weinig engels. Het herhalen/na praten van de lerares lukt me goed maar als ik zelf een zin moet voorlezen wordt het moeilijk. Maar daar heb ik in het Nederlands ook last van met mn dyslectie wat echt hinderlijk is.

Leuke weetjes:

- Tijdsverschil met Nederland is 6 uur bij jullie is het zes uur later. Hier is het nu 20:00 uur en jullie liggen als het goed is op een oor met 02:00 uur op de klok.

- Mijn naam zo als je het uitspreekt betekend is het Spaans licht alleen schrijf je het anders luz. Dus overal waar ik me voorstel krijg ik te horen dat het licht betekent en een mooie naam is. (Is weer eens wat anders dan dat iedereen over het kinderboek Loes en Mama begint zoals in SU.)

- Ik ben mn sleutel al kwijt geraakt (ja Loes blijft Loes) ik overal zoeken naar mn sleutel. Uiteindelijk met lood in mn schoenen naar Esther gegaan om uit te leggen dat ik mn sleutel verloren had. Gelukkig had ze een reserve sleutel van het hangslot van mn kamerdeur zodat ik mn kamer ik kon. Bleken ze op de grond voor mn kast te liggen. Ik helemaal opgelucht en blij naar Esther toe gegaan en die vond het ook fijn dat ik hem weer had.

-Natuurlijk ben ik met een camera met lege baterijen naar de carnavals optocht gegaan en je de reserve baterij was ook leeg.

- Terwijl ik dit schrijft zit ik aan een restaurantje aan het water met livemuziek en zwartebonen soep met rijst.

-Oja en ik vind dat iedereen in nl op school Spaans moet krijgen want is echt hinderlijk als iedereen een gesprek met je begint en je begrijpt er niks van of kan niks terug zeggen. Maar als het goed is dat bij mij straks niet meer zo.

Nou ik weet niks meer te schrijven jullie horen snel weer van mij!

¡Buenas Noches!

En tot ziens

  • 04 Maart 2014 - 03:03

    Fatima :

    Echt Loes vindt je echt een super woman en dope dat je Spaans gaat leren ik begrijp t ook en spreek t een ook beetje! Voor nu Bueno Loes tiene un buen período educativo
    Love ya of wel Teė Amo!

  • 04 Maart 2014 - 06:35

    Annejose:

    Hoi loes,

    Hartstikke vrolijk verhaal. Mooi dat je naam licht betekent. Dat is een mooie vertaling :-)

    Succes met spaans.

    Groet, Annejose

  • 04 Maart 2014 - 21:12

    Joke:

    Hoi Loes.

    Volgens mij heb je het reuze naar je zin. Het klinkt allemaal vrij relaxed. Gelukkig maar, dan voel ik me ook goed. Ik heb je sms gestuurd, geen reactie van je terug gehad.
    Vandaag een dagje naar zee geweest, heerlijk zonnig weer en weinig wind.
    Veel plezier met alle belevingen daar. Fietsgroetjes van mama


  • 05 Maart 2014 - 17:38

    Loes Brouwer:

    Dankjullie Fatima & Anne José ik ga me best doen.
    Fijn dat het ook mooi weer is daar mam!

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Loes

Actief sinds 09 Okt. 2013
Verslag gelezen: 455
Totaal aantal bezoekers 10836

Voorgaande reizen:

27 Februari 2014 - 28 Mei 2014

Costa Rica Panama Pura Vida

07 Oktober 2013 - 18 December 2013

Suriname!

Landen bezocht: