Ciao Bocas - Reisverslag uit Bocas del Toro, Panama van Loes Brouwer - WaarBenJij.nu Ciao Bocas - Reisverslag uit Bocas del Toro, Panama van Loes Brouwer - WaarBenJij.nu

Ciao Bocas

Door: Loes Brouwer

Blijf op de hoogte en volg Loes

15 Maart 2014 | Panama, Bocas del Toro

¡Hola! Amigos

Het is al weer om Bocas te verlaten want morgen vertrek ik richting Boquete voor een week Spaanse les. Ik zal een beetje omschrijven wat ik de afgelopen dagen gedaan heb in Bocas.

Natuurlijk heb ik de Spaanse lessen gevolgt. Nou ik moet wel zeggen dat ik het erg lastig vind en er niet zo goed in ben. Dus als ik terug ben in NL zal ik geen vloeibaar Spaans spreken. De eerste week heb ik les gehad van een Spaanse dame crues die erg leuk les gaf met spelletjes erbij. Wel vond ik het lastig om het te volgen omdat we een grote groep hadden en de rest het sneller op pakte. De tweede week kregen we les van Carlos een jongen van 27 uit Spanje. Die ook op een erg leuke manier les gaf omdat hij ook rond dezelfde leeftijd als ons was leerden we meer dingen van onze generatie.
Ook weet ik nu hoe ik in het Spaans moet vloeken de pennen waarmee hij op het whiteboard moest schrijven werkten heel vaak niet dus ontsnapte er vaak wat woorden.

Carnaval
Toen ik hier aankwam was het carnaval wat voor mij een erg leuke verrassing was en ik heb er echt van genoten. De duiveltjes met hun zwepen die iedereen de stuipen op het lijf jagen. De heerlijke muziek, de straatfeesten, het eten aan de kant van de weg. En natuurlijk de parade met de bands en de dansgroepen (waar bij de kleinste kinderen die net kunnen lopen mee dansen en een meisje met het syndroom van down de heupen erg los heeft zitten en elke avond in de groep mee dansde echt heel knap.) En ik kwam op een of andere manier elke keer in de parade terecht. En dansde de hele optocht door de straten heen mee. Echt heel gaaf om mee te maken. Je komt in een soort trance terecht door de muziek en de dansende massa. Op de laatste avond was er na de optocht nog een optreden van Panameese hiphopartiesten echt super om mee te maken. En natuurlijk had ik de dagen daarna hun liedjes in mn hoofd. Als de Spaanse taal nou zo snel bleef hangen was het beter geweest.

Las playas
Als je in Bocas bent kan je niet om de stranden heen. Ook al ben ik niet zn strandmens heb ik er toch een paar bezocht. Een gast die ik heb leren kennen bij casa verde ( mijn chillspot een restaurantje met live muziek hangmatten en lekkere smooties) vertelde me dat er een feest was op Red Frog Beach en dat ik die niet kon missen. Dus ik de boot naar RFB gepakt daar aangekomen moest ik nog een eindje lopen. Nog een hele mooie luiaard met baby gezien echt vet lief. Toen ik op het strand was aangekomen zag ik de fiesta nergens dus ben ik maar lekker gaan zonnen. En later gaan zwemmen in de hoge golven erg leuk om te doen.
Dragon del Toro wat ik perongeluk ondekt heb vertel ik later meer over. Een klein en rustig strandje met erg lekker warm water. En nog een klein strandje op het eiland waar ik de naam van vergeten ben die een beetje tegen viel. We gingen met een groepje op de fiets die kant op naar 3 kwatier fietsen waren we daar aangekomen en de golven waren te sterk en er was geen stand waar je op kon liggen. Toen maar opzoek gegaan naar een ander strandje in de omgeving en daar gechillt.

Fietsen
Ik had een fiets gehuurd om het eiland een beetje te verkennen. (Ze hebben hier van die lage fietsen met een breed stuur en zadel echt cool.) Dus ik dacht het is een eiland dus laat ik even een rondje gaan fietsen. Nou het eiland bleek dus groter als ik dacht. Op een gegeven momet ben ik naar links gegaan en kwam ik in een heel mooi bos terecht met bamboe en meertjes. Met een slingerweg die om hoog en omlaag ging door de 'bergen' en het bos. Op mn fiets zonder versnellingen had ik heel wat bekijks want ik was echt in the middel of no where en had geen idee waar ik heen ging. Aangezien ik mn fiets om 7 uur weer moest terug brengen had ik zo iets van als ik om 4 niets bekends zie keer ik om en ga ik weer terug. Net toen ik op het moment stond terug te gaan kwam ik 2 mensen tegen op de fiets die de andere kant opgingen. Dus ik vroeg hen of wat er aan was waar hun vandaan kwamen en of dat bocas was wat ik dacht nog steeds dat ik een rondje aan het fietsen was. Maar Bocas was aan de kant waar ik vandaan kwam. Ze zeiden dat er een strandje was en een restaurant dat ik er bijna was en echt die kant op moest aangezien het prachtig was. Dus ik nog even door gefietst en toen kwam ik helemaal uitgeput aan bij dragon del Toro. Bij het restaurantje was ik te laat voor de lunch en te vroeg voor het avondeten. Maar aangezien ik optijd terug moest om mn fiets in te leveren kon ik ook niet wachten op het avondeten. Maar gelukkig waren ze zo vriendelijk om een pasta voor me klaar te maken. Nou ik moet zeggen dat was een van de lekkerste pastas die ik ooit gegeten heb. Na dat ik uit gebunkert was heb ik vlug nog wat foto's gemaakt en toen moest ik weer het hele eind terug gaan om mn fiets optijd in te leveren. Aangezien het zo steil was moest ik af en toe met de fiets in de hand lopen. Ook had ik de mazzel dat op de terug weg mn ketting er een paar keer af vloog. Maar gelukkig ben ik handig genoeg om die er weer op te zetten. Toen ik bijna in Bocas was had ik nog een half uurtje over en ben nog even aan een strandje gaan zitten om van het uitzicht te genieten. Om vervolgens met zwarte handen en helemaal uitgeput mn fiets weer in te leveren.

Duiken
Zoals de meeste van jullie wel weten ging ik hier ook een duikcursus volgen om mn PADI te halen. Het was nog al een gedoe voordat ik kon beginnen maar toen ik eenmaal terecht kom kreeg ik eerst de theorie. Na 2,5 dag hard studeren was het zaterdag tijd voor mn eerste duik. Dus wij het water in om te oefenen eenmaal onderwater raakte ik in paniek en wou ik alleen maar weer omhoog. Na een paar keer het opnieuw geprobeerd te hebben heb ik besloten om er mee te stoppen aangezien ik niet rustig kon worden.

Deepboarding
Dat is echt geweldig een super ervaring als je ooit de kans krijgt ik zeg stichting DOEN! We gingen met een boot naar een mooi eilandje daar aangekomen werden de borden met touw aan de boot vast gemaakt. Dat bordt hou je met je armen vooruit gestrekt vast en hang je er zeg maar aan terwijl de boot gaat varen.Wordt je door het water heen getrokken terwijl je een duikbril en snorkel op hebt kan je alles onder water zien. Ook kan je zelf onder water gaan als een dolfijn het is echt heel vet. Dat was echt geweldig om te doen. Na het Deepboarding gingen we snorkelen was ook heel vet allemaal mooie vissen gezien in de prachtigste kleuren.

At night
Terwijl iedereen hier elke avond gaat stappen chill ik hem met de Tico's. Savonds op straat voetbal spelen en natuurlijk dik afgemaakt worden en de jongens maar lachen. Maar ik heb ook een mooie pana uit gehaald dus natuurlijk super trots op. Of lekker naar het voetbal kijken terwijl de jongere kinderen mn haar aan het vechten zijn. Of de jongens me proberen te versieren met allemaal het zelfde praat je. Ik heb me kapot gelachen een van die gasten dacht dat ik 17 was. Oké ik weet dat ik er jonger uit zie maar 17 come on ben bijna 25. En toen ik vroeg hoe oud hij wel niet was zei die 31 wat ook zo maar 35 zou kunnen zijn als je het mij vraagt. Maar dan ga je toch geen '17' jarige versieren nou hier dus wel. Als ik niet met de boys aan het hangen ben of met de kinderen spelletjes aan het spelen ben. Ga ik met Terry (een 66 Jarige Amerikaan die hier op vakantie is en in de zelfde b&b verblijft als mij) chillen een eindje wandelen om een ijsje donut of koffie te halen. Hij heeft altijd hele chille muziek bij zich van the cloffiehouse een radiozender van de USA. Of ik chill hem in casa verde in een hangmat met live muziek en wifi met een smootie of aloë vera.

Ojah toen ik buiten lekker met mn voeten in het water zat kwam er een vrouw naar me toe om te vragen of ik van lezen hield. En of ik iets wou lezen en ja je raad het al het waren getuigen van de Jehova. Nog een tijdje met ze te hebben gebabbelt. Krijgen alle getuigen uit Nederland de groetjes en heel veel liefde van hun dus bijdeze van uit Panama.

Ciao Bocas ik ga je missen met je prachtige uitzichten, het lekkere eten, de bananencakes de zakjes ijs gemaakt van vruchten melk en kaneel. De muziek de sfeer en de mensen. En het geweldige B&B Hostall 4hermanas Esther en haar familie.

Dat was het voor nu veel liefs uit Panama!

  • 15 Maart 2014 - 11:20

    Joke Brouwer- Van Der Weele:

    Hoi Loes.
    Leuk om je reisverslag te lezen. Wauw, vet leuke dingen gedaan. Ik wens je een goede reis naar Boquete. Heel veel plezier. We horen van je.
    Wij zijn ook weer thuis, we hebben een heerlijke vakantie gehad. Oh, ja, het dak van het huis zit er al op. Het ziet er heel mooi uit. Volgende week komen de dakpannen, het inpandig balkon is supercool. Ik zag gister de maan vanaf mijn balkon opkomen. Dus ,zonsopkomst en maansopkomst! had in nog niet bedacht. Verassing. Liefs mama

  • 16 Maart 2014 - 12:32

    Ilze:

    Hoi Loes,
    Alweer zo'n leuk verslag. Ik heb eindelijk in de gaten dat ik erop kan reageren... Als ik het allemaal zo lees heb je het geweldig naar je zin, wat ben jij ongelooflijk zelfstandig en ondernemend! Petje af!
    De hartelijke groeten uit Zwolle. Veel plezier op je volgende betstemming!

    Groetjes, Ilze

  • 17 Maart 2014 - 23:13

    Loes Brouwer:

    Hey Ilze wat leuk om wat van je te horen! Ik heb heel veel baad aan je opblaasbare kussentje en de papierenwcbrillen hier, echt ideaal. Elke keer als ik ze gebruik moet aan jou en de Kids denken. Doe ze allemaal de groetjes en een dikke knuffel van mij! En de groetjes in de team kamer. Ojah geniet van het mooie weer daar want hier komt het nu echt met bakken tegelijk uit de lucht vallen.

    Groetjes, Loes

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Loes

Actief sinds 09 Okt. 2013
Verslag gelezen: 255
Totaal aantal bezoekers 10839

Voorgaande reizen:

27 Februari 2014 - 28 Mei 2014

Costa Rica Panama Pura Vida

07 Oktober 2013 - 18 December 2013

Suriname!

Landen bezocht: