Puerto Viejo, Caribbean Style, Pura Vida - Reisverslag uit Puerto Viejo de Talamanca, Costa Rica van Loes Brouwer - WaarBenJij.nu Puerto Viejo, Caribbean Style, Pura Vida - Reisverslag uit Puerto Viejo de Talamanca, Costa Rica van Loes Brouwer - WaarBenJij.nu

Puerto Viejo, Caribbean Style, Pura Vida

Door: Loes Brouwer

Blijf op de hoogte en volg Loes

19 April 2014 | Costa Rica, Puerto Viejo de Talamanca

Dit wordt waarschijnlijk een lang reisverslag aangezien ik 3 weken ga proberen samen te vatten.

Puerto Viejo is een klein Caribisch rasta dorpje aan de kust. Waar je over al reggea muziek hoort en wiri ruikt. Om een beetje een indruk te krijgen zoek op YouTube The Puerto Viejo Song op die werd bij ons grijs gedraaid.

- Bij Lady Moon een restaurantje/bar/club place to be was het elke dag tussen 4 en 7 happy hour dus daar zaten we vaak een cocktailtje te drinken. Ik zonder alcohol natuurlijk. En dan savonds lekker dansen chillen tafelvoetbal spelen.
-Bij Joe snack point had je super lekkere kip met hotsaus super lekkere smooties je moest alleen 6 jaar wachten voordat je iets kreeg. Maar dat was niet erg want de muziek en de vibe was super chill.
- Tasty waves elke dinsdag avond the playes to be. De club van Puerto Viejo nou en dan kom je daar en dan is het allemaal net niet je van het de dj mixt super slecht. Zit je net lekker in het nr start die een andere plaat van af het begin waar je ook in moet komen. Maar de vibe is echt super chill en iedereen is daar. En dan met zn 7e of 8ste in de taxi terug naar huis. 1 voorin 4 zittend op de achterbank en 2 daar boven op liggend en de chauffeur maar scheuren echt levens gevaarlijk maar kapot lachen.

Hostel/ De school
Op de school heb ik heel veel nieuwe lieve aardige gekke mensen leren kennen. Het grote gedeelte was Nederlands dus dat was super gezellig. Een aantal Belgen die goe Vlaams praten wat super chill is. Ook hebben we een super aardige Deense gast gehad die heerlijk kon koken en waar we veel gelachen mee hebben. Een Canadeze gast Een Duits meisje waar mee ik nog een paar dagen les mee heb gevolgd. En de laatste dagen een Australische gast waar we veel lol mee hebben gehad. Elke avond gingen we samen koken of eten op halen en met zn alle eten als een grote familie erg gezellig. Als we niet met zn alle gingen stappen dan waren we aan het hangmateren.
Je kon zelfs een cursus volgen met loes en lisa in de hangmat (we hadden maar 3 hangmatten en waren met 5 of 6 en het is erg lastig om met zn 2 comfortabel in de hangmat te zitten. Maar lisa en ik konden dat wel heel goed vandaar.) En anders gingen we savonds de weerwolven van wakkerdam aan het spelen of shithead of andere kaartspellen. Vrijdag is BBQ dag en gingen we op school met zn alle bbqen. We hebben maar 1x gebbq José heeft een keer paella gemaakt. En de andere keer was er iets mis met de gasfles en hebben we hamburgers gemaakt.

Spaans
Mn laatste weekje Spaanse les ik had echt een super leuke groep. Met Jaap uit Swifterbant die altijd aan het eten was en super mager was. Tim en Matijs twee dope grappige gasten uit Utrecht. En Christian en super grappige gast uit Denemarken. Ik mis de jongens we hebben een super leuke tijd gehad.

José was onze leraar en een tikkeltje te enthousiast. Als je iets wou vragen voor dat je de vraag helemaal gesteld had ging hij het antwoord al uitleggen. Wat super irritant was want dan ging hij compleet iets anders uitleggen dan wat ik wou vragen. En je kon er niet meer tussen komen. De eerste les kreeg ik goed mee. Maar daarna werdt het steeds lastiger. We kregen veel grammatica wat mij echt geen bal interesseert waardoor ik het ook niet op nam.Ook gebruikte hij veel afkortingen die ik niet kende en was zijn handschrift moeilijk te lezen. Of de buren draaide harde muziek of smokten een dikke joint waardoor je half stoned in de klas zat waardoor je je moeilijk kon consenteren.

Dus aan het einde van de week was ik niet veel wijzer als aan het begin van de week. En gelukkig had José dat door en heeft de school aangeboden dat ik nog extra lessen mocht volgen. Waarbij ik nog 2 keer de les met Vicky heb gevolgd die gegeven werdt door Elmer. Waarbij we naar een lunchroom gingen om daar de les te volgen erg gezellig. Maar veel Spaans is me niet bij gebleven.

Intotaal heb ik 84 uur Spaanse les gehad van 5 verschillende leraren op A1, A2 Niveau. Maar ik moet zeggen dat er maar een klein beetje is blíjven hangen. Spaans is zeg maar echt niet mijn ding. Als ik weer Spaans zou willen leren zou ik op 1 school blijven en 1 leraar willen en dan zou ik naar Boquete gaan. De lerares is erg goed daar en besteed veel aandacht aan het spreken en laat ons veel zeggen waardoor je het sneller leert.

Vrijwilligerswerk
Ik zou vrijwilligerswerk gaan doen bij El Puente. Op de website van de school stond het omschreven als een dag opvang voor indiaase mensen. Waarbij je de kinderen helpt met hun huiswerk en de ouderen Engelse les geeft. Ik had al verhalen van andere vrijwilligers gehoord en die waren er niet zo enthousiast over. Maar zo openminde als ik ben wou ik daar geen mening over vormen.

Zaterdag zou ik om 12 uur starten ik wist alleen niet hoe ik er moest komen. Ik had gevraagd of de andere vrijwilligers op de school ook gingen maar die zeiden dat ze niet op zaterdag gingen maar alleen Dinsdag en Donderdag. Maar dat het erg makkelijk te vinden was en maar 15 min fietsen was. Dat het vlakbij playa negra was aan de linkerkant een blauw gebouw zou zijn.

Dus ik op de fiets die kant op opzoek naar een blauw gebouw. En het maar niet kunnen vinden ook de weg gevraagd maar die mensen wisten het niet of stuurde me de verkeerde kant op. Ik weer een stuk terug gefietst bij elk blauw gebouw gevraagd of het daar was was niet zo. Dus de school maar gebeld ja je bent erbijna na de supermarkt nog een paar minuten aan je linkerhand staat een bord met el Puente daar is het.

Dus ik verder fietsen voorbij de supermarkt ik zie nergens een bord dus ik fiets door. Onderweg weer gevraagd maar ze wisten het niet of zeiden ja rechtdoor dus ik rechtdoor. Kwam ik bij een ander dorp uit daar maar weer naar school gebeld was ik natuurlijk veelste ver en moest ik weer terug. Het moest vlakbij de supermarkt zijn nu aan mn rechterhand. Het was meer een zijweg. Dus toen ik de supermarkt zag ben ik de eerste zijweg ingegaan die ging berg opwaarts dus ik dacht misschien achter de berg.

Maar het was erg stijl dus ik moest lopen met de fiets in mn hand. Achter de berg niks een andere heuvel die opgegaan daar achter nog niks. Toen dacht ik als er achter de volgende heuvel weer niks is ga ik terug. Terwijl ik aan het lopen ben hoor ik in 1 X geritsel en zo nieuwschierig als ik ben wil ik weten wat het is. Dus ik loop op het geritsel af zie ik een super grote dikke slang weg kruipen.

Toen ik boven aan de heuvel was en weer niks zag ben ik maar omgedraaid en op de fiets naar beneden gegaan. Op de hoofdweg aangekomen zie ik nog geen 100 meter verderop een andere zijweg en daar was het. Uiteindelijk heb ik er 1,5 uur overgedaan om er te komen.

Toen ik eenmaal was wisten ze niet dat ik zou komen en ze zeiden ja we hebben vandaag zoveel vrijwilligers misschien is het beter als je dinsdag terug komt. Nou ik dacht het niet. Ik heb geholpen met de afwas met andere vrijwilligers gepraat. Die met elkaar aan het praten zijn soep eten en liedjes zingen en elkaar aan het knuffelen zijn. Dr hangt een erg rare vive daar van die hippie/yoga meditatie muziek en wierrook overal. Niet echt mijn ding voelde me niet echt comfortabel.

Dinsdags weer gegaan dacht is misschien anders. De andere vrijwilligers van de school hadden geen zin. Er waren 2 nieuwe uit Denemarken die ik mee genomen had en die vonden het ook niet je van het. Het komt er op neer dat ze bij el Puente soep serveren aan de indiaanse gemeenschap en dat is het hele project. Het werk wat ik daar gedaan heb is soep, crackers en koffie serveren aan de mensen. De afwas en armbandjes knopen voor de kinderen die ze met Pasen krijgen. Ook wel een goeddoel maar niet waar voor ik gekomen was. Om werk ervaring op te doen in mijn vakgebied. Dus na 1 week ben ik gestopt en heb de laatste week in Puerto Viejo gezocht naar de volgende plek waar ik naar toe zou gaan en nog wat leuke tripjes gedaan.

Tim's B-day Party
José zou ons een dag mee nemen naar Punta Uva om les te geven op het strand. En heel toevallig viel dat samen met Tim zn verjaardag. Dus wij met zn alle in José zn auto als of we onderweg waren naar een kinderfeestje richting Punta Uva. Wat echt een super mooi strand was. Daar aangekomen zagen we een luiaard in de boom die net naar beneden aan het klimmen was waardoor we echt super mooie foto's konden maken. Op het strand zette José het schoolbord in het zand en zaten wij op een boomstam/bankje met ons schriftje in de hand. Supper adorable.

Na een tijdje les te hebben gehad. Gingen we kayaksurfen. Dat is echt super gaaf! Je gaat in een kayak de zee op richting de grote golven dan ga je met de neus naar het strand liggen. Wachten op een grote golf voor dat de golf er aankomt ga je peddelen als een gek. Als je dan op de golf terecht komt ga je echt super snel vooruit. En dan moet je proberen zo lang mogelijk met de golf mee te liften. Als je niet goed recht klaar lag voor de golf of het peddelen niet echt lukte sloeg je door de kracht van het water om. Wat mij dikwijls gebeurde waardoor je weer opzoek moest gaan naar je kano terwijl je door de stroming en de golven allerlei kanten op geslingerd werdt en dan weer in de kano moest klimmen. Mijn nieuwe hobby.

Weer op het strand gingen we fruit eten wat voor onze neus gesneden werdt. Super verse ananas, mango en cocosnoot. Daarna even gezwommen in een klein meertje waar we nog een luiaard zagen.

Toen gingen we een boswandeling maken. Waarbij we op prachtig uitzicht punt kwamen waar de golven de rotsen raakten. (Maar iedereen was dood op omdat we de vorige avond naar tasty waves waren gegaan.) Dus toen we daar gingen zitten lag iedereen binnen 5 min op de grond uit te rusten/powernap te doen. Toen gingen we weer verder wandelen en kwamen we bij super mooie stranden uit. Na een stukje over het strand gelopen te hebben gingen we weer richting het bos. Waar we brulapen tegen kwamen die lekker lagen te luieren in de bomen. We gingen weer terug naar het strand om de les te hervatten.

Aan het eind van de dag kwamen de zonen van José naar het strand en gingen we terug naar Puerto. Met zn 9 in de auto de jongens achterin vicky voor in en ik met de zoons in de kofferbak met de klep open. Het was het beste verjaardagsfeestje ooit.

Yoga
Elke woensdag was er gratis yoga les bij cocles. We gingen met een hele groep die kant op ze zeiden dat het leuk en ontspannen was. Nou ik weet niet wat ze ontspannen noemen maar dat was het voor mij dus echt niet. Je moet je in de vreemdste posities wringen waarbij je alle spieren in je lichaam voelt. Nou das niet echt ontspannen. Daarna gingen we een stukje meditatie doen zou ook ontspannen moeten zijn. Je moest op een bepaalde manier gaan liggen en ademen. Terwijl ze super irritante muziek op hebben die pijn aan je oren doet. En wierrook branden waar door je geen lucht krijgt en bijna stikt. Dat moet dan ontspannen zijn. Nou niet voor mij.

Sala
Op zondag werdt er gratis salsa les gegeven bij hot rocks dus wij met zn alle die kant op. Daar aangekomen bleek dat we op een podium moesten dansen. Een beetje awkward. Het was best lastig en zijn een aantal keer tegen elkaar aan gebotst maar we hebben super leuke avond gehad met zn alle.

Surfen
Lisa, Cecile en ik gingen surfles nemen terwijl niki en merle op het strand gingen zonnen en foto's nemen. Onze buurman die veel surfwedstrijden heeft gewonnen ging ons les geven met een maat van hem. We hadden afgesproken bij de hangmatten zodat hij ons door het hek heen kon keuren wat voor bord hij mee moest nemen. Op het strand aangekomen gingen we eerst droog oefenen. Hoe je op de plank moet liggen peddelen, opdrukken en moet gaan staan. En natuurlijk ging dat niet in 1 keer goed ik deed mn benen te ver uit elkaar. Na 3 keer geoefend te hebben gingen we het water in. Terwijl Lisa met de surfdude in het water was stonden Cecile en ik te kijken hoe zij het deed. Iedereen dee 3 of 4 pogingen en dan was de andere aan de beurt. Lisa begon en gaf het perfecte voorbeeld ging gelijk staan enz hartstikke goed. Toe ging Cecile die had er wat meer moeite met opstaan en viel dr snel af. Toen was ik aan de beurt en heb het voorbeeld van Cecile aangenomen. Ik vond het ook lastig om te staan lukte wel voor 1 seconde en lag dan in het water. Maar het ging een stuk beter als 3 jaar geleden. Het was wel fijn om met zn 3en les te hebben zo kon je even op adem en bij komen en naar de andere kijken. En zien dat je niet de enige bent die het lastig vind. De volgende ronde ging het al wat beter ik moest mee ontspannen zei die. Lekker makkelijk gezegd als je op midden op het water zonder evenwicht op een plank ligt en dr komt een grote sterke golf water over je heen om je dan niet vast te klemmen aan het bord. Na wat meditatie oefening (HaHaha grapje) was ik wat meer ontspannen. Toe ging het een stuk makkelijker om op het bord te springen. Maar ik zetten mn voeten niet wijd genoeg uit elkaar waardoor ik geen balans had en er af viel of ik zetten ze te veel naar links zodat ik links ging en het bord kantelde. Ook de stromingen was erg sterk dus als je in het water stond om op het bord te klimmen en er kwam een golf aan stond ik weer een meter verderop. Op het laatste ging het echter een stuk beter ik stond echt op het bord tot aan het strand dus ik helemaal blij. Wat zegt die surfdude ja als je staat moet je wel gaan surfen (door je knieën zakken je armenwijd en surfen maar) je staat gewoon op de bus of taxi te wachten die komt hier niet langs hoor. De droogkloot. Maar ik heb gestaan en ik heb gesurft (ja we hebben er foto's van) en heel veel lol en gehad.

Ook heb ik de botanische tuin samen met vicky bezocht waar we gifkikkers, groene boomgekko, spinnen heel veel verschillenden soorten planten en vruchten hebben gezien zelfs de Surinaamse kers.

Ook zijn we naar de bribri waterval geweest waar we gechillt hebben en wat leuke foto's hebben geschoten.

National Park Cahuita
We zijn naar het National Park Cahuita geweest. Waar ik heel veel Flashbacks kreeg van 3 jaar geleden toen ik een fiets had gehuurd met 2 sloten en 1 sleutel en 3 maal raden welk slot op slot had gezet. Juist die zonder sleutel waar door ik de fiets het hele dorp door en de berg op moest duwen in de stromende regen waar bij iedereen me hulp aanbood. Maar ik weer aan het gamma en was ikke alles zelf doen. Of dat we met ton en nineke in het national park liepen. Maar weer even terug naar nu. We hebben apen gezien een slangetje een leguaan en super schattige eekhoorns.

Ik heb een super leuke tijd gehad in Puerto Viejo ook wat mindere dagen waarop alles tegen zit niks mee werkt of gaat zoals jij het wil en nergens zin in hebt. Maar iedereen heeft weleens zo van die dagen. Maar mn vrienden hier en daar hebben me dr doorheen gesleept thanks jongens. Puerto Viejo ga ik heel erg missen maar vooral de mensen op de school en die ik heb ontmoet. Ik heb nog veel meer verhalen uit PV maar dan wordt het verslag zo lang en heb ik als ik thuis kom niks meer te vertellen. Dus vraag het me dan maar.

Momenteel zit ik in La Fortuna bij de volkaan de Arenal. Heb het erg naar mn zin hier maar daar over meer in mn volgende reisverslag.

Pura Vida, Hasta luego!

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Loes

Actief sinds 09 Okt. 2013
Verslag gelezen: 585
Totaal aantal bezoekers 10844

Voorgaande reizen:

27 Februari 2014 - 28 Mei 2014

Costa Rica Panama Pura Vida

07 Oktober 2013 - 18 December 2013

Suriname!

Landen bezocht: