Ciao Boquete, ¡Hola! Puerto Viejo - Reisverslag uit Boquete, Panama van Loes Brouwer - WaarBenJij.nu Ciao Boquete, ¡Hola! Puerto Viejo - Reisverslag uit Boquete, Panama van Loes Brouwer - WaarBenJij.nu

Ciao Boquete, ¡Hola! Puerto Viejo

Door: Loes Brouwer

Blijf op de hoogte en volg Loes

23 Maart 2014 | Panama, Boquete

Na een weekje in Boquete te zijn is het al weer tijd om Boquete te verlaten.

De reis van Bocas naar Boquete.
De reis naar Boquete was goed te doen in Bocas moest ik alleen een halfuur wachten op de boot naar Almirante. In Almirante aangekomen te zijn werden mn tassen aangepakt en in het taxibusje geladen naar de busstop voor de bus naar David. Bij de busstop had ik een kaartje gekocht en de bus naar David kwam er al aan. De reis naar David duurde 3,5 uur door de prachtigste landschappen heen.Onderweg hadden we nog meer reizigers opgepikt na een tijdje met hun gekletst te hebben kwam ik er achter dat een van de meiden Nederlands was. Zij moest er al eerder uit als mij maar zei dat Boquete wel erg leuk was.

Op een gegeven momet ben ik slaap gevallen en toen ik wakker werd waren we bijna in David. Daar aangekomen en ik mn tassen gepakt had ben ik het busstation gaan verkennen opzoek waar ik een kaartje kan kopen. Naar 2 min stond ik al voor de bus naar Boquete en voor ik het wist zat ik al in de bus. Ze hebbehiee r van de gele Amerikaanse schoolbussen als gewone bussen echt heel vet. Maar er zit geen stopknop of haltes in de bus dus als je er uit wilt moet je voor de halte de naam van de halte schreeuwen. Ik wist wel hoe de bushalte heten waar ik er uit moest maar niet waar die was. Dus toen heb mn telefoon met daarop de naam van de bushalte in het gezicht van de busjongen gedouwd en bij de halte aangekomen riep hij me. Vanaf de halte was het 180 meter lopen naar de school als je goed loopt teminste. Wat ik idd niet deed na een tijdje lopen kwam mensen tegen en ik vroeg hen of ze wisten waar de school was. En ze zeiden dat ik de andere kant op moest. Waarbij ik de hoofdweg moest oversteken dus ik bepakt en bezakt de trap van de loopbrug op. Aan de andere kant aangekomen was het idd 180 meter lopen naar de school berg op waards dat wel. Kapot moe bij de school aangekomen zag het er erg verlaten uit. Gelukkig was marjolein (ook Nederlands) aanwezig die de school deze week draaide maar normaal op een andere locatie zit. Niet veel later kwam het gast gezin me ophalen.

Gastgezin
Het gastgezin waar ik verblijf bestaat uit Lúz Maria een oudere vrouw en haar geadopteerde dochter van een jaar of 15 die geen Engels spreken. Wat wel lastig want ik begrijp er niet veel van wat ze tegen mij zeggen. Maar zo leer ik mn Spaans wel sneller. Ik ben niet de enigste gast die ze hebben er is ook de Zweedse dame die er al een weekje is en redelijk goed Spaans spreekt. Erg handig voor mij want ze helpt me met vertalen. Het huis waar in ik verblijf is erg groot. Ik heb een eigenkamer met 2 2persoonsbedden en een eigen badkamer met een warme douche. Elke ochtend krijg ik een ontbijtje met cornflakes met verse banaan, 3 verschillende soorten vruchten een omeletje of worstjes er bij. Meer dan ik op kan verhongeren zal ik hier sowieso niet. Ook kookt Lúz Maria heerlijk elke avond soep, rijst met veel groente en vlees gebakken banaan en vers geperste sap van verschillende vruchten. Gelukkig moeten we elke dag een halfuur naar de school lopen anders zou ik hier echt tonnetje rond worden.

Boquete
Is een klein dorpje in de bergen het is hier een stuk kouder als in Bocas maar de temperatuur is erg aangenaam en waait erg had. Het verbaast met dat ze hier geen windmolens hebben staan. Het dorpje staat bekend om zn goede koffie. En die is idd heerlijk ze hebben latte met banana nut smaak love it. De school en mn gastgezin liggen buiten het dorp en het uitzicht hier is echt prachtig. Om bij Boquete te komen nemen we de bus of de taxi kost iets van 50 of 60 dollarcent de meeste mensen hebben hier geen fiets en reizen via ov. Toen ik voor het eerst naar het dorp wou en bij de bushalte te wachten stond. Kwamen er een jongen en meisje van mn leeftijd op mn af. Ze gingen ook naar boquete en wouden een taxi nemen of ik mee wou rijden. In de taxi was het zo van waar komen jullie vandaan? The Netherlands oh gezellig. Overal waar je komt kom je Nederlanders tegen ze zitten echt overal. Later bleek dat ze mn klasgenootjes zouden worden.

Spaans
Toen ik aankwam vroeg Marjolein op welk niveau en waar ik in het boek was. Ik had haar laten zien maar ook uitgelegd dat ik er niet veel van begreep en dat als het mogelijk zou zijn weer bij de beginners wou beginnen. Ik kwam in de klas terecht met Ruud en Mariela die ik de dag daarvoor in de taxi had ontmoet. Omdat ik al een beetje spaans kon was het voor mij een stuk gemakkelijker en pikte ik het sneller op. En kon ik Ruud en Mariela helpen en hun mij. We hadden en erg leuke sympathieke leraars waar we veel grapjes mee uithaalden en gelachen hebben. Waardoor we het Spaans ook sneller op pakte. Ik heb deze week meer geleerd dan de afgelopen 2 weken in Bocas. Ook kregen we veel huiswerk en omdat het hier rustiger is kom je er sneller aantoe en kan je beter concentreren.

Hotsprings
Zaterdag ben ik naar de Hotsprings hier in de buurt gegaan. Ik zou thuis opgehaald worden en na de Hotsprings bij de school terug gebracht worden voor de welkomtalk super chill. Ik werd opgehaald door een wat oudere man. Die een hand in het verband had en met de andere stuurde. Toen hij vroeg waar ik vandaan kwam begon hij een paar woorden Nederlands te praten. Want hij was daar een aantal keer geweest was zn mooi land en zulke aardige mensen blablabla. Hij kwam met hele verhalen aanzetten opzich geen probleem voor mij maar hij draaide zich elke keer naar mij om als hij begon te praten en ik vond het fijner als hij op de weg letten. Bijna bij de Hotsprings aangekomen kon de auto de helling niet opkomen dus moesten we lopen.

Dus ik op mn slippers over de keien heen de helling op en het was nog een aardig eind lopen. Ik dacht we lopen samen naar die hotsprings zodat ik de weg weet en straks terug kan lopen als hij me weer komt halen. Bij de Hotsprings aangekomen doet hij zn t-shirt uit en gaat in de hotspring zitten. Dus dat was een beetje akward. En voelde ik me niet echt op mn gemak. Toen zei ik dat ik eerst in de rivier zo gaan ging hij ook mee daarna toe. En dat ging de hele tijd zo door dus toen heb ik gezegd dat ik even rond ging lopen en foto's ging maken van de omgeving en dat hij kon blijven zitten. De omgeving was echt prachtig er zaten allemaal hele grote keien in de rivier. En de hotsprings waren op het erf van een boer in het bos dus wel leuk om ff rond te lopen en te kijken. Er waren maar een stuk of 4 kleine hotsprings die erg warm waren. Erg leuk om met je vrienden of je man/vrouw heen te gaan. Maar zo alleen met de gids die mee gaat vind ik het niet echt een aanrader. Maar ik heb wel erg mooie fotos van de omgeving.

Paardrijtocht
Omdat ik de hele week in de ochtend van 8 tot 12 les had was ik lekker in de middag vrij waardoor ik in de namiddag paardrijtocht kon doen. Ik werd bij school opgehaald door de gids. Samen met een vrouw uit Duitsland. Erg gezellig in de auto de gids vroeg of ik Spaans kon dus ik zei een klein beetje. Zo hij ging in jip en janneke taal Spaans tegen me praten zodat ik hem begreep was wel chill zo kon ik mn Spaans oefenen. Op de boerderij aangekomen stond de rest van de groep al klaar. En werd er gevraagd naar je ervaring bleek dat meer dan de helft van de groep geen ervaring had. Dus die kregen allemaal een mak paardje. Omdat ik vroeger wel veel gereden heb kreeg ik littel coconut een 5 jarige schimmel die wat frisser en een beetje happerig was naar de andere paarden. Toen ze iedereen het paard op gehesen hadden door middel van een opstapje. Verbaasde het me dat ik zelf zonder opstapje hulp of wat dan ook heel soepel op kon stappen als of ik gisteren nog gereden had. Ook voelde het zadel en alles erg vertrouwd aan ookal rijden ze hier western en ben ik dat niet gewend.

Gingen we opstap met nadruk op stap. Het makste paard voorop die blindelings de route weet en de rest in een treintje er achter. Na dat we rondje door het bos/dorpje gereden hadden gingen we terug naar de boerderij en ik dacht echt als dit het was zijn we flink genaaid. Maar het was een oefen rondje om te kijken of iedereen comfortabel zat en de beugels goed waren enz. Op de boerderij aangekomen gingen we de bergen op. Sommige stukjes in draf maar het meeste is stap. Maar het uitzicht was zo prachtig dat ik echt heel erg genoten heb. In de ene hand de teugels en de andere mn camera en maar foto's maken. Terwijl de rest van de groep allemaal krampachtig de teugels en het zadel vast hielden.

Op een gegeven moment kwamen we bij een klein beekje aan waar de paarden 1 voor 1 wat mochten drinken. Daarna gingen we weer verder waar op de gids zei straks komen we bij een grote berg aan die gaan we op sommige paarden zien het als wedstrijd dus leun naar voren en geniet. Toen gingen we in galop de berg op echt heel gaaf! Boven aangekomen lieten we de paarden grazen. En konden wij genieten van het prachtige uitzicht. Niet alle paarden gingen in galop de berg op. Dus we moesten wachten tot iedereen boven was. Toen iedereen uitgerust was en genoeg foto's had genomen gingen we weer terug naar de boerderij. En was de gids zo aardig om me langs de weg af te zetten ipv bij de school zodat ik maar 5min hoefte te lopen ipv een half uur. Echt chill.

MTB
Ruud & Mariela gingen MTB huren en een beetje rond fietsen opzoek naar de waterval en ik mocht mee. Dus wij naar de fiets verhuur toe hadden ze geen mtb meer. Bij een andere geprobeerd daar hadden ze gelukkig nog wel mtb. Na heel wat papierwerk kregen we de fietsen met helm mee. Dus wij vertrekken richting de waterval we waren nog geen 5min onderweg of mijn ketting lag er al af. Ruud die er weer opgezet maar toen zat het schakelsysteem los. Dus Ruud mn fiets terug gebracht en een nieuwe opgehaald. Gingen we weer verder, ik had nog spierpijn van het paardrijden in mn benen en knieën en voelde dat echt wel. Het klimmen was erg zwaar ik had weinig lucht en had erg veel moeite om Ruud en Mariela bij te blijven. Toen heb ik besloten om terug te gaan. En dat was achteraf gezien maar goed ook want de tocht werd alleen maar zwaarder.

Afscheid
Normaal is er op de school op vrijdagavond een BBQ maar omdat daar niet veel animo voor was vonden we het leuker om met een groepje uit eten te gaan. Wij op de school afgesproken en van af de busstop een taxi te nemen naar Boquete maar we waren met te veel mensen dus hadden 2 taxi nodig. De eerste taxi had de ene groep genomen en wij zouden de volgende nemen. Wij wachten en wachten en dr kwam maar geen taxi. Uiteindelijk stopte er een maar die zat al half vol. Maar hij had een laadbak dus toen zei ik dan ga ik wel in de laadbak deden we in su ook. Maar dat mocht niet van de taxidriver dus toen gingen we hutjemutje met zn 4 op de achterbank. Toen moest ik nog geld pinnen op naar de bank ik proberen. Uw aanvraag is geannuleerd andere pas, uw aanvraag is geannuleerd. Op haar de volgende bank zelfde liedje. Daar kwam ik een gast tegen die het zelfde probleem had bij een andere bank. Weer op naar een andere bank weer het zelfde liedje. Dan maar terug bij het restaurant met de mededeling: No dinero gelukkig kon ik daar met mn pas betalen en kon marjolein me wat voorschieten zodat ik wel de volgende dag naar Puerto Viejo kon vertrekken.

De reis van Boquete naar Puerto Viejo.
Ik was rond half 6 opgestaan omdat ik rond 7 uur bij de busstop wou zijn aangezien de reis tussen de 8 a 10 uur duurt. De laatste spullen in me al gepakte tassen gestopt en mn kamer opgeruimd tassen naar de deur gebracht. Staat Luz Maria op dr oranje sloffen klompen slaperig voor mn neus. Of ik niet de bus van 8 uur nam dus ik nee die van 7 uur. Na het ontbijt ruim op tijd sta ik op het punt om weg te gaan met mn tassen op mn rug. Zegt Luz Maria dat ze nog een foto van me moet maken met al die tassen. Zij opzoek naar dr telefoon eindelijk heeft ze die gevonden is dr batterij leeg. Dus ik zeg maak er maar 1 met mn telefoon dan stuur ik die wel op. Zij een stuk of 8 foto's maken. Dus ik vraag haar naar dr email ja die heb ik niet wel whatsapp. Mn whatsapp werkt wel maar omdat ik mn simkaart niet gebruik kan ik geen nieuwe contacten toevoegen. Dus ik mn nummer aan haar gegeven en gezet dat ze mij eerst een berichtje moet sturen anders kan ik de foto niet verzenden. Nou dat ging er niet in. Terwijl ik duidelijk probeerde te maken dat ik nu toch echt naar de busstop wou. Kwam Lula (de Zweedse dame) binnen en zei dat het toch echt belangrijk was dat ik nu de bus ging halen. Dus ik bepakt en bezakt naar de busstop.

Daar aangekomen zag ik de bus in de tegengestelde richting opgaan. Dus ik dacht dan is mijn bus net geweest of komt er zo aan. Er was al een vrouw aan het wachten dus ik dacht dan zou die zo wel komen. Aangezien er elke 15 min een hoort te komen. Behalve vandaag want na een dik half uur wachten kwam de bus. Dus ik reisde als nog met Lula samen naar David. Bij David aangekomen ben ik op zoek gegaan naar waar ik een kaartje kon kopen en daar stond de bus al voor mn neus op het punt om weg te gaan dus ik nog mooi mee. Onderweg stopte we nog een paar keer voor een plaspauze. Echt chill dat ik nu gewoon de weg naar de wc of busstation evt. Kan vragen. Ik was alleen vergeten een reistabletje in te nemen en de weg is nog al slingerig en heuvel op heuvel af wou mn maaginhoud er graag uit. Gelukkig had ik plastic zakjes bij me dus alles is goed gegaan.

In Almirante aangekomen op zoek gegaan naar een bank anders kon ik niet verder reizen. Met de taxi naar de bank en weer terug naar de busstop. Daarop zoek naar een verzameltaxi naar de grens gegaan. Alleen ben ik in een gewone taxi gestapt waardoor ietsje meer kwijt was. Maar dan weet ik dat in iedergeval voor de volgende keer. Toen ik in de taxi zat had ik niet echt het idee dat we de goede kant opgingen dus ik 3 keer gevraagd of hij me wel naar de grens van Panama Costa Rica Bracht bij de brug. Dat was wel het geval en later herkende ik de omgeving ook en het is ook goed gekomen. Bij de grens aangekomen moest mn paspoort gecontroleerd worden precies het zelfde als toen ik Panama ik kwam dus ik had alles bij de hand. Dat ging allemaal heel soepel toen op weg naar het busstation. Daar aangekomen kaartje gekocht en de bus ging over een al kwartiertje. Dus ik kon mooi ff naar de wc en wat drinken halen.

Onderweg heb ik elke keer dit reisverslag lopen typen. Dus ik zat niet goed op te letten en toen stopte de bus bij Limon en toen dacht ik hier moet ik niet zijn. Toen de bus weer ging rijden gingen we de zelfde weg terug. Dus toen dacht ik Fuck ben vergeten uit te stappen. Op een gegeven moment nam hij een andere afslag en kwam ik bij Puerto Viejo uit. Ik naar de taxi toe vragen of hij me naar de school kan brengen zegt hij maar dat ik 500 meter verderop ik wil je wel brengen maar je kan net zo goed lopen. Dus ik bepakt en bezakt die kant op gelopen die hij me wees. En ik denk hier ben ik eerder geweest en even later loop ik langs een tentje waar ik 3jaar geleden een smootie heb gedronken. Waar Ton en Nieneke stiekem een foto maakte van een rasta man zo raar om hier weer te zijn. Eenmaal op de school aangekomen rond 3 uur half 4 ben je er nu al verwachte je pas rond 6 uur. En waar kom je vandaan Nederland ja wij ook overal zitten ze echt overal die Nederlanders. Toen ze vroegen waar ik uit Nederland vandaan kom. Dus ik Swifterbant beginnen ze allemaal Jaap te roepen er is hier iemand uit Swifterbant daar kom jij toch ook vandaan? Dus ik zit hier gewoon met een boy uit Swifterbant zo raar dit.

Nog een paar leuke weetjes uit Panama.
- Eind mei zijn er verkiezeningen en door de stad rijden auto's of fietsen met megablasters met lekkere muziek en om de paar minuten de naam van hun campangeleider schreeuwen echt heel grappig.

- De mensen uit Panama zijn niet zo heel erg groot maar ze hebben echt super kleine handen nog kleiner als die van mij.

Dit was het wel zn beetje als ik weer nieuws te melden heb horen jullie het.

Groetjes uit Puerto Viejo!

  • 23 Maart 2014 - 09:31

    Nori:

    Supervet dat je weer in Puerto Viejo bent! Lijkt me raar om dat dan weer na 3 jaar te zien! Drink een lekker kopje koffie in het tentje en swing erop los. Enjoy! xx

  • 23 Maart 2014 - 11:31

    Ton En Nineke:

    Wat grappig dat je weer in Puerto Viejo bent. Weet je nog dat Liesbeth daar in de buurt woont? Wij kunnen het ons allemaal nog heel goed herinneren, het was een prima reis en we hebben heel wat gelachen.
    Wat heb je een avontuurlijk leven, je geniet volop en beschrijft het ook heel leuk. Wachten je volgend bericht weer af. We zagen ook een reactie van Nori weet je in welk deel van de wereld zij zit? Nog heel veel plezier gewenst.

  • 23 Maart 2014 - 16:41

    Loes Brouwer:

    Hey Nori ja is echt heel raar maar die koffie en dat swingen komt goed hoor!

    Hey Ton en Nineke
    Wat hebben we het toen leuk gehad ik heb nog veel goeie herinneringen aan die reis.
    Het klopt dat Liesbeth hier in de buurt woont ze heeft namelijk deze reis voor mij geregeld ook blij ik een paar weekjes bij haar slapen. Nori is nog druk bezig met haar studie in Gent ze is dichterbij dan je denkt!

    Hartelijk bedankt voor de leuke reacties doet me goed om het te lezen!

    Liefs Loes

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Loes

Actief sinds 09 Okt. 2013
Verslag gelezen: 597
Totaal aantal bezoekers 10847

Voorgaande reizen:

27 Februari 2014 - 28 Mei 2014

Costa Rica Panama Pura Vida

07 Oktober 2013 - 18 December 2013

Suriname!

Landen bezocht: