Punta Mona, La Fortuna - Reisverslag uit Fortuna, Costa Rica van Loes Brouwer - WaarBenJij.nu Punta Mona, La Fortuna - Reisverslag uit Fortuna, Costa Rica van Loes Brouwer - WaarBenJij.nu

Punta Mona, La Fortuna

Door: Loes Brouwer

Blijf op de hoogte en volg Loes

03 Mei 2014 | Costa Rica, Fortuna

Punta Mona, La Fortuna

Welkom bij een nieuwe aflevering van de wilde reisavonturen van Loes.
Aangezien ik al een paar dagen aan het typen ben en nog niet op tu date ben heb ik besloten om het in parten te posten dus hier over Punta Mona en La Fortuna waar ik 2 a 3 weken geleden was.

Ik wou heel graag zeekoeien zien en daarvoor zou ik terug moeten naar panama of ik zou een tour van uit Cahuita moeten doen. Alleen het probleem was dat ik de enigste was die de tour wou doen en ze vertrekken pas vanaf 4 personen. Toen las ik dat ze bij een nationaal park in de buurt ook voorkomen.
Maar de enigste verblijfsplaats in die buurt was $75 per nacht inclusief 3 vegetarische maaltijden en gebruikt van snorkels, kayaks en een rondleiding over de biologische ecologische boerderij. Ik zou 2 nachten blíjven aangezien er ook schildpadden waren gesignaleerd. Om bij die punta mona te komen zou ik 2 a 3 uur moeten lopen. Of vanaf Manzanillo de boot moeten nemen van $50. Aangezien ik geen zin had om met mn tassen te sjouwen had ik voor de boot gekozen. Aangezien je daar niet met creditcard kon betalen had ik door de weeks al geld gepint. (de bank wil nog wel eens leeg zijn in het weekend)

Maar omdat ik onverwachts naar de dokter moest (niks ernstigs had uitslag op mn voet) Dacht dat het ringworm was naar de apotheek gegaan voor crèmetje
Zeiden dat het geen ringworm was crème mee gekregen moets dat er 2x per dag op smeren en als dat ingetrokken was lamisil er op smeren en dan zou het na 5 dagen weg zijn. Het werd idd mínder ma na een stevige wandeling jeukte het heel erg en was het 2x zo groot. Dus ik terug naar de apotheek daar zeiden ze dat ik na de dokter moest want het kon een parasiet zijn. Bij de dokter aangekomen kreeg ik nog net geen inwendig onderzoek. Maar mn bloeddruk, oren, keel, buik, longen werden na gekeken. Cecile was met me mee gegaan dus wij lagen daar helemaal in een deuk. Aangezien in last van me voet had en niet van de rest. Toen moest ik gaan vertellen of ik ooit geopereerd was dus wij proberen uit te leggen dat ik liesbreuk als baby had gehad. Nou leg dat maar eens uit te leggen. Litteken laten zien alles nou ging er niet in dus toen ging die vrouw eierstokken tekenen of ik die nog wel had enz. Na een heel formulier hebben afgewerkt 2zei ze dat het een parasiet was. En kreeg ik pillen en een crème voorgeschreven. Die zou ik gratis krijg2en maar ze had ze niet op voorraad. Waardoor ik ze bij de apotheek moest kopen en ik kreeg dan wel 5% korting. Voor de dokter moest ik $90 betalen en voor de medicijnen rond de $50 kwijt was. Had ik niet genoeg geld voor 2 overnachtingen en zo als ik had gedacht was er idd geen geld meer in de bank. Dus ik op naar Manzanillo hopend daar geld te pinnen maar daar hadden ze geen bank.

Ik opzoek naar de boot niet te vinden. Na wat rondvragen hebben ze me naar het huis van de bootman gebracht. Na een tijd wachten in de boot na punta mona. Bij aankomst was mn kamer nog niet klaar maar kon ik wel gelijk bij de brunch aanschuiven. Ik zou morgen de rondleiding over de boerderij krijgen maar kreeg alvast te horen dat ik maar 1x per dag mocht douchen, de wc alleen voor de grote boodschap mocht gebruiken en moest afdekken met een soort coco's compost om water te besparen en zelf compost te kweken. Als ik wou plassen ma een struik moest opzoeken om het achter te doen. Vage hippie shit. Daarna gelijk gevraagd naar de kano's ja die liggen ergens op het strand of in het water als je er een ziet mag je hem gebruiken. En of de mangroves makelijk te bereiken waren vanaf hier. Neen jo dan moet je eerst een boot huren om daar te komen. En daar had ik geen geld meer voor. Dan maar opzoek naar de kano's om een eindje te gaan peddelen. Nou ik heb overal gekeken maar nergens waren ze te bekennen. Dan maar gaan snorkelen ik naar de snorkels gevraagd. Ja dat is een goeie heb je een momentje? Na een kwartier kwamen ze terug. Ik op naar het strand daar was het water zo smerig dat ik niks kon zien. Zwemmen was ook niet te doen water was te wild, te vies en te veel rotsen. Toen ben ik even op de bank gaan zitten om wat foto's te sorteren (aangezien ze geen wifi hadden) en een paar uur later werdt ik verward wakker. Toen dacht ik ga even in de hangmat liggen weer een paar uur verder. Toen maar even naar mn kamer gegaan ben op bed gaan zitten en weer inslaap geflikkerd. Toen riepen ze me voor het eten waarbij iedereen in een soort van kring om het eten ging staan. En vroegen ze of ik er ook bij kwam staan en de gene naast je een hand moest geven. Dan moest je een voor 1 zeggen wat je naam was waar je vandaan komt en wat je lievelings fruit is. Rare hippies. Na het eten wat uit soep en salade bestond (daar betaal je dan $75 voor oplichters) werdt ik uitgenodigd om bij de vrijwilligers chocolade te eten. (Wat daar soort van heilig is.)

Aangezien daar geen reed te doen was en ik niet genoeg geld had voor nog een overnachting besloot ik de volgende ochtend vroeg weg te gaan. Lopend naar Manzanillo toen ik wou uit checken zei sara over 3 kwartier komt er een boot met dagjes mensen en daar kan je mee terug als je wilt das dan maar $10 omdat hij al hier. Dus ik wachten komt die boot een half uur later aanzetten. Dus ik vragen of ik mee terug kan geen probleem. Dus ik stap in die boot zit daar met al mn spullen en vraag voor de zekerheid $10 toch? Nee $50 dan ga ik lopen ik heb geen $50 dus ik pak mn spullen. nee nee blijf zitten we brengen je wel. Op Manzanillo aangekomen moest ik nog een uur wachten op de bus naar Puerto Viejo.

In Puerto aangekomen gelijk naar de bank gegaan waar ik 3 kwartier in de brandende zon heb moeten wachten tot dat ik aan de beurt was. Pakt die piepbank mn pasje niet meer op naar de andere bank daar weer 20min gewacht toen de hele bank leeg geroofd. En naar de school gegaan om mn spullen te droppen en opzoek te gaan naar een bed voor de avond. Op school aangekomen werdt ik heel warm onthaald Loes je bent weer terug! Ze waren net het middageten aan het klaarmaken en ik kon gelijk aanschuiven. Na dat ik mn verhaal had gedaan keek ik Elmer met mn puppieogen aan om te vragen of die nog een slaapplaats voor mij had. Ja hoor voor jou $50 speciale aanbieding de grapjas.

De meiden gingen naar het strand en zou nog even opfrissen en dan ook die kant op komen. Staat appie in een keer voor mn neus of we nog kamers vrij hadden. Ik had net het laatste plekje in de dorm ingepikt. Maar Elmer had nog een privé kamer voor hem. Niet veel later kwamen Cecile en Robert terug van hun vrijwilligerswerk ik mn verhaal weer gedaan. Besloten we om Kip te gaan halen en appie het dorpje te laten zien. Onderweg naar de kip kwam ik Greg nog tegen maar normaal heeft hij altijd zn rasta muts op en nu niet. Een heel ander gezicht met die lange dreads. Ff met hem gekletst en weer verder gelopen waar de groep op me stond te wachten en gelijk zei wie heb je nou weer versierd. Dus ik niemand dat was Greg hun echt niet, echt wel hij had zn muts niet op vandaar. Wij de kip kopen en op naar Joe's snack corner/point om een t-shirt te halen maar die was niet open.
Toen zouden we wat gaan drinken bij lazymoon. Toen kwam ik Kelian (daar had ik een paar dagen geleden een tasje bij gekocht) en heb met hem de hele middag staan praten zonder dat hij Engels kan en ik Spaans. Dat ging zo van hond, zon, strand en maar dingen aanwijzen en met handen en voeten er omheen lopen praten. Aardige jongen. Savonds met zn alle kaartspelletjes lopen doen super gezellig.

La Fortuna
Ik zou om 10:45 met een shuttlebus worden opgehaald. Dus toen ik rond 10 uur onder de douche stond en de bel ging nam ik aan dat het niet voor mij was. Dus ik rustig verder douchen daarna he relaxed mn tas in pakken. Roept Elmer me in eens terwijl hij mn certificaat van mn Spaanseles staat in te vullen. En zegt ja je gaat zo weg he. Dus ik nee ze komen me pas over een half uur ophalen dus ik heb nog ff de tijd. Hoor je hem zo droog nou ze zijn hier al een kwatiertje ze zijn iets vroeger gekomen. Dus ik naar boven gerend alles in mn tas gegooid. En naar beneden gesjeesd en van iedereen afscheid genomen. Stond er een busje voor de poort met allemaal mensen er in al 20 min op me te wachten. Nou dan voel je je echt kut hoor. En iedereen in de bus ja wij hadden precies het zelfde hoor wij waren ook niet klaar toen ze voor onze neus stonden. Om 16:45 uur kwam ik bij het hostel aan. Waar ze zeiden ja om 17:00 uur gaan we naar de hotsprings ga je mee? Dus zn 20min later zat ik met mn dikke billen te chillen in de hotspring. Wat een hele mooie rivier was met aan de kant allemaal bomen en struiken en af en toe een paar vuurvliegjes echt een super mooi plaatje.

De volgende dag ging ik een hikingtocht naar de Arenal over de lavabedden maken. Die viel een beetje tegen aangezien het bewolkt was zag je die hele vulkaan niet. Ook was de gids Mario niet echt denderend hij liep voor op zei haast niks en moesten alles uit hem trekken. Toen we vroegen wat voor vogel het was zei die dat hij dat niet wist want CR had zo veel soorten vogels. Toen we aan het lopen waren begon ik de rest van de groep maar te vertellen over de bomen wat ik wist. Mario was onder de indruk dat ik dat allemaal wist en dat hij ook weer wat geleerd had. Zijn vader was een hele goede gids zei die en hij wou het ook worden maar was nog in training. Maar als je nog in training bent waar is dan je leraar. Wij konden zelf ook wel de bordjes volgen en lezen daar hadden we hem niet voor nodig. Maar de groep was wel heel gezellig en hebben veel lol gehad daarna nog wezen ontspannen in de hotspring. Op de weg terug naar het hotel komt er in 1x een man naast me zitten (ook een gids) ja ik heb gehoord dat jij heel van bomen weet hoe komt dat zo? Gewoon opletten tijdens andere tours.

Rió Celeste
Ik had van andere reizigers gehoord dat ik dat echt gezien moest hebben als ik in de buurt was. Als je er bent geweest begrijp je wat iedereen bedoeld je moet het gezien hebben. Het verhaal gaat zo: Toen 'God' (Allah, Boeddha of welke andere Heilige) de wereld schiep verfde hij/zij ( ja je weet het niet) de lucht blauw en om zijn kwast schoon te maken stopte hij die in rio celeste daarom is het water zo blauw. Maar eigenlijk is het een chemische reactie tussen zwavel en calcium carbonaat waardoor het water turquoise is.

Ik werdt sochtens op gehaald met een busje even later stapte en nog een meisje in. En terwijl we nog 2 meiden gingen op halen zaten wij te kletsen. Dus ik vroeg haar waar ze vandaan komt zegt ze Frankrijk dus ik huh? Maar je praat Engels zij lachen. Ja we kunnen het wel we hebben alleen hele slechte leraren en zijn we onzeker over onze uitspraak enz dat we liever onze eigentaal praten. Ook hebben ze geen engelse tv alles in het frans overgepraat waardoor ze vrijweinig Engels mee krijgen. Ze is trouwens de 3de persoon uit frankrijk die ik tegen ben gekomen die Engels praat dus ze kunnen het wel!

We waren met een groepje meiden en iedereen was na CR gekomen om Spaans te leren echt grappig. We hadden en super leuke gids die veel wist en vertelde en grapjes met ons uit haalden. Het was wen stevige wandeling en omdat het Semana Santa (heilige week alle tico's zijn vrij en maken uitstapjes) was waren er een heleboel tico's in het park waardoor we op sommige plekken moesten wachten. Maar die kletsen wij wel vol. En het wachten was het zeker waard de waterval was echt prachtig en de rivier. Ook super gaaf om te zien waar het water eerst doorzichtig is en daarna het blauw verandert. Nadat we wat gegeten hadden werden we weer naar ons hostel gebracht. Onderweg waren we bij een reusachtige boom gestopt om foto's van te maken. Toen ik een vogelnestje ontdekte en dr een foto van wou maken zag ik in een keer een paar red frog blue pants kikkertjes zitten heel gaaf. Savond hadden we met de meiden afgesproken om samen te eten. Ik kon hun hostel niet vinden en toen ik besloten had om zelf wat te koken kwam ik ze onderweg naar de supermarkt tegen. Dus toch nog met zn alle gegeten en er een leuke avond van gemaakt. De eigenaresse van hun hostel had
ceviche gemaakt. Een soort koude vis soep met rauwe vis in limoensap en wat groenten of we ook wilden proeven. Een heel klein beetje zei ik waardoor ik een halve kom kreeg. Dus ik proberen het is net een soort rolmops je houd er van of niet en na 3 hapjes hoef je echt niet meer. Alleen 1 van de andere meiden wou proberen maar die vond het ook niet je van het.

Caño Negro
Dit is een boottocht die ik 3 jaar geleden ook heb gedaan alleen toen zo slim was om mn camera in de bus te laten liggen. Aangezien het een mooie tocht was wou ik die weer gaan doen. Het was super grappig om de rit er naar toe weer te maken zag allemaal herkenningspunten. Toen we stopten bij het restaurantje bij de brug met de leguaan ging iedereen op zoek naar de leguanen. En dan heel enthousiast ik zie er één! En dan ik heel droog 1? Kijk eens goed ik zie er 5 en daar nog 5 en daar ook. Het was wel lekker na 2 dagen hiken om een dagje rustig aan te doen en in de boot te zitten maar hij ging wel erg langzaam. We hebben heel wat vogels gezien, kaaimannen, een aantal wit gezichts apen en brulapen. Wat vleermuizen en ik had nog je jezuschristushagendis gevonden. Wel heel leuk allemaal maar je voelt je wel een echte toerist.

Paardrij tocht
Ik had gezien dat er een paardrij tocht naar de vulkaan was. Waarbjj je omhoog gaat richting uitzicht punten vlakbij de lavabedden en over riviertjes heen en dat ervaring wel een vereiste was dus ik helemaal enthousiast. Was de boerderij met paarden en koeien een onderdeel van een heel groot luxe resort met canopytours, spa zwembaden, kleine dierentuintjes ect. Ik zou de toer samen met een meisje uit Zwitserland en haar broer maken. Zij reedt in Zwitserland 2 dagen in de week en had er erg zin in. En haar broer had nog nooit gereden en was erg zenuwachtig. We gingen de berg op de bossen door over allemaal smalle paadjes. Omhoog in draf het paard van de jongen had er niet zn zin in. Dus we moesten haar aan spooren door te roepen enz. Die jongen vond het wel goed hij vond het stappen leuker als draf. (wat voor een onervaren jongen wel te begrijpen is dat gehobbel). Na een paar uitzicht punten vroeg de gids of we zin hadden in galop. Dus ik heel enthousiast ja hoor en aan het meisje en de jongen gevraagd zij zag het wel zitten hij niet. Dus wij zijn in galop omhoog gegaan en hij in draf achter ons aan. Echt super boven aan konden de paarden en wij even uitrusten en wat drinken. Daar stonden ook de ouders van de 2 te wachten fototje maken en vragen hoe het ging. Terwijl we uitkeken op de vulkaan. Het was als nog bewolkt maar beter zicht als de vorige keer. Na van het uitzicht te hebben genoten gingen we het paard weer op. Berg afwaards naar het meer. Bij het meer aangekomen werd mijn paard al een beetje vurig. We mochten weer galopperen maar het was de bedoeling dat de jongen ook mee kwam. Uit eindelijk heeft hij een klein stukje gegaloppeert. Terwijl wij er vandoor vlogen. Toen we weer gingen stappen zei het meisje tegen mij. In Zwitserland galopperen de paarden niet zo snel. Dus ik tegen haar ja was dit ook niet gewend dit was rengalop vandaar. Was echt heel gaaf! Toen we weer een stuk gedraafd en gestapt hadden zei de gids ja ga jij maar voorop galopperen tot aan dit en dit stuk. Dus ik er weer vandoor en bij het punt gewacht op de rest. Vandaar uit zijn we uit wezen stappen terug naar de boerderij. Nog wat uitzichtpunten gezien en wat vogeltjes. En de gids ja je rijd wel goed hoor. Altijd wel leuk om te horen. (Misschien toch maar weer oppakken als ik in Nederland ben.)

Na het paardrijden mocht ik nog in het resort blijven en genieten van de spa en het zwembad en de glijbanen. Wat heerlijk is na een paardrijtocht. Maar hier miste ik toch wel een maatje. In het zwembad is het toch leuker met vrienden als alleen. Je zelf nat spetteren is niet zo leuk als een ander nat spetteren toch een beetje voorspelbaar.

Tubing
Deze tour had ik al in het begin van de week geboekt het leek me leuker dan raften. Want je zou hierbij in een rubberband met de troming mee de rivier afgaan. We vertrokken van af mijn hostel met een busje en ik dacht net als anders dat we onderweg nog mensen op gingen pikken. Dus niet dus ik was alleen met de gids en kreeg een privétour. De gids kwam me al bekend voor maar ik wist niet meer waarvan. (Je ontmoet zo veel mensen.) Dus hij vroeg of het een beetje naar mn zin had in la fortuna en wat ik allemaal gedaan had en hoe ik de gidsen vond. Dus ik vertelde hem over de hike naar de arenal en dat gids haast niks wist en ik hem dingen uit moest leggen enz. Toen vroeg hij hoe die gids heten dus ik Mario. Zegt hij jij hebt die hike maandag gedaan he met die Amerikaanse moeder met dochter dus ik ja. Was het die gast die aan mij vroeg hoe het kwam dat ik zoveel over bomen wist. Oeps

Ik dacht lekker bruin te worden door in mn bikini in de zon op die band in het water bij te kleuren. Moest ik een zwemvest aan beetje jammer. Maar was wel heel relaxed om te doen lekker dobberen op het water. Echt een super manier om de dieren van dichtbij te bekijken. De gids wist ook van alles te vertellen. Wat ook heel gaaf was om de stroomversnellingen af te gaan en tegen stenen aan te botsen. Ook vloog dr een groepje vleermuizen onder de bomen vandaan over me heen echt heel gaaf om ze van zo dichtbij te zien. Toen was het weer tijd om het land weer op te gaan. En voor we bij het busje waren moesten we nog een stukje door het bos lopen.

Waar we in eens gepiep/gehuil hoorde dus om ons heen kijken zagen niks. Toen op het geluid afgegaan lag er een pas geboren puppie op de grond. Wij zoeken naar een hond in de buurt en die was nergens te bekennen. Ik heb hem opgepakt en gezegd ja er moeten er meer zijn. En hun nee er is er vast maar 1 maar ik hoorde meer gepiep. Nog een gevonden en later nog 1. Dus de gids ja we moeten ze naar een opvangcentrum brengen in de stad. Dus ik nee het is belangrijker om de moeder te vinden die hebben ze nodig. Dus wij gezocht en bij elk huis in de buurt gevraagd of ze een hond hadden gezien of zelf een hond hadden die drachtig was of op de pups leek. En natuurlijk had niemand en hond of een hond gezien. Toen zei de gids als we ze hier achterlaten gaan ze dood dus we moeten ze naar het opvangcentrum in de stad brengen. Het opvangcentrum was dicht maar de eigenaar van een restaurant in de buurt zamelde geld in voor zielige hondjes en dan konden we ze daar wel heen brengen. Wij naar het restaurant was de eigenaar niet aanwezig we moesten vanavond maar terug komen. Dus ik de pups mee naar het hostel waar iedereen ze gelijk geweldig vond. De eigenaar kwam al met een doosje aanzetten. Iemand anders toverde een handdoek te voorschijn waar op ze konden liggen. Gegoogeld wat ik ze kon geven aangezien ze geen puppiemelk hier in de winkels hebben. Gevonden dat ik ze geitenmelk moest geven koeienmelk is slecht voor ze. Ik alle winkels af voor geitenmelk nergens te vinden. Toen magere melk met water gemengd en gekookt aflaten koelen en geprobeerd door een stukje stof in de melk te dopen en aan de pups te geven. Maar daardoor kregen ze te weinig binnen. Weer naar de winkel gegaan een baby flesje gekocht. Daar de melk in gedaan dat ging een stuk beter. Alleen de kleinste pup wou niet. Ook lukte het niet om ze warm te houden dus een van de gasten kwam al aanzetten met een sok voor de kleinste om hem in te stoppen. Een ander ging opzoek naar een grotere doos en meer doeken. Toen bedacht ik om zakjes te vullen met warm water als kruik met daar overheen een doek en daar de pups op. Dat hielp en ze begonnen wat op te knappen en levendiger te worden. Als ze piepten wat melk gegeven. Daarna vielen ze in slaap. Dus ik naar het restaurant gegaan en gevraagd of de eigenaar er ook was. Die zou pas na 7 uur komen. Dus tot die tijd zorgde ik voor de pups. En wat was ik blij toen ze voor het eerst plaste en poepte. (Dat betekent dat de darmen werken.) En de jongens van het hostel hielpen ook met de pups was een grote familie. Nadat we hadden gegeten zou ik na het restaurant gaan (ik dacht dat ze costaricaanse 7 uur bedoelde dus rond half 9) komt de eigenaar van ons hostel mijn kant op gerend ja de eigenaar van het restaurant is er nu. Vlug spring op de fiets nu hij er nog is en vertel hem van de pups. Dus ik met hem die kant opgesjeest binnen gevraagd maar daar zeiden ze dat hij al weg was en toen kwam er iemand naar me toe. Ja hij zit in die witte auto dus ik naar de auto maar dat was een kennis van de eigenaar en die zei dat hij het zal zeggen dat ze morgen wel even langs zouden komen. Dus ik had besloten om de zorg voor de pups voor deze nacht op me te nemen. Dus mn wekker elke 3 uur gezet om ze melk te geven en de waterzakjes te verwisselen. Nou ik mag blij zijn als ik die nacht 1 uur heb geslapen. Ze piepten de hele nacht door dus ik melk geven waterzakken verwisselen.
Ik zou de volgende dag rond half 9 vertrekken naar Monteverde. Dus ik heel vroeg opgestaan om de pups naar het "opvangcentrum" te brengen. De eigenaar van het hostel had me uitgelegd waar het zat. En dat ik heel snel die kant op moest gaan de pups neer moest zetten en terug moest komen. Dus ik in de regen met de pups in een doos die kant op. Bleek het opvangcentrum een dierenwinkel te zijn. En de eigenaar wist ook niet wat hij met de pups aan moest. En zei dat ik maar naar de eigenaar van dat restaurant moest gaan. Maar dat was nog niet open en ik zou over 3 kwatier vertrekken. Dus ik in de regen weer terug naar het hostel. Toen vroeg zn gast van het toeristeninfocentrum wat ik in die doos had zitten. Een hond of een kat? Dus ik 3 puppies dus hij dan moet je ze naar dit en dit rescuecentrum brengen. Dus ik daar heb ik geen tijd meer voor mn bus vertrekt zo en ik probeer ze al sinds gister weg te brengen. Dus ik het hele verhaal uitgelegd. Zegt hij ja wij gaan vandaag naar het rescuecenter toe zal ik ze voor je mee brengen dat laat je ze hier achter en zorg ik er voor dat we ze er heen brengen. Dus ik helemaal blij. Het verhaal aan de rest van het infocentrum uitgelegd. hoor je die gasten. We zullen ze daar heen brengen en dan eten we ze met aardappelen als lunch. Nou eetsmakelijk grapjas.

Ojah het hostel gringo pete's was echt super chill ik had een privé kamer met daar in een 1persoonsbed en een klein krukje en dat was het en een gedeelde badkamer voor maar $7 per nacht. De keuken was erg groot en schoon en netjes echt een aanrader! Ook was er een familie een costa ricaanse vrouw waar ik goed mee kon opschieten met Canadeze man en hun zoontje David van 4 waar ik elke dag mee speelde en geintjes mee uithaalden. Of we gingen met zn alle savonds een ijsje halen en voetballen in het park. Super toffe gasten alleen hun gingen al eerder weg als mij. De dag voordat ze weg gingen kwam Roxana naar me toe ja ik heb iets voor je omdat je zo goed met David kan opschieten. Zo lief had ze een glaasje voor een shotje met daar op de kaart van costa rica en alle dieren. Zo lief! Dus ik iets lekkers voor hun gekocht voor onderweg.

Wat we van de gids bij Rio Celeste Leerde:

Als jongens of mannen te lang naar je staren je met de ogen uitkleden wat je kan zeggen.

Tiene más ojos que una piña mal pelada. Je hebt slechtere ogen als een ontschilde ananas.

Als een jongen te snel of te handtastelijk wordt.

Tiene más manos qué un pulpo.
Je hebt meer handen dan een octopus.

Ik hoop snel weer wat te posten over Santa Elena /Monteverde, Liberia en Turrialba waar ik de afgelopen 2 weken was.

Groetjes uit San José

  • 03 Mei 2014 - 01:26

    Fatima :

    Wauw Loes mooi verhaal. Mis you tot snel.

  • 03 Mei 2014 - 21:48

    Joke Brouwer:

    Hoi Loes.

    Wat heb je veel toffe avonturen beleefd. En wat schrijf je vrolijk en met veel humor. Toppie hoor. En een ervaring bij die vage hippies. Ik zou er me wel thuis voelen, lijkt me zo...?
    Ik wacht je volgende reisverslag af. Lieve groetjes van mama

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Loes

Actief sinds 09 Okt. 2013
Verslag gelezen: 587
Totaal aantal bezoekers 10849

Voorgaande reizen:

27 Februari 2014 - 28 Mei 2014

Costa Rica Panama Pura Vida

07 Oktober 2013 - 18 December 2013

Suriname!

Landen bezocht: